I konkurransen om arbeidstakerne må lønn brukes i større grad enn i dag
– Lønn er en del av løsningen på dagens og morgendagens bemanningsutfordringer. Frontfagsanslaget er verken en fasit eller et diktat, sier leder i Akademikerne Lise Lyngsnes Randeberg.
Fredag kl. 10 leverte Frontfagsmodellutvalget sin rapport til finansminister Trygve Slagsvold Vedum.
Akademikerne stiller seg bak frontfagsmodellen, og mener rapporten gir en god overordnet fremstilling av modellen og hvilke utfordringer vi står overfor i samfunnet generelt og i arbeidsmarkedet spesielt.
Men samtidig mener Akademikerne at dagens praktisering av modellen både fører til at mange arbeidstakere ikke får tilstrekkelig uttelling for investeringen de har gjort i lang utdannelse, og at det offentlige sliter med å få tak i de folkene de trenger for å sikre offentlig finansierte tjenester og velferdsordninger også i fremtiden. Det har Akademikerne og Unio synliggjort i en særmerknad i rapporten.
Det er et stort behov for høyt utdannede i både privat og offentlig sektor og akademikere har nøkkelroller i de store omstillingene vi står overfor.
-Samfunnsøkonomene er fornøyde med Akademikernes særmerknad og vil jobbe videre med å følge opp dette, sier leder i Samfunnsøkonomene Jan Inge Eidem
Samfunnsøkonomene og Akademikerne mener offentlig sektor må være konkurransedyktig selv om den ikke skal være lønnsledende, og i privat sektor må de ansatte få uttelling når bedriften de jobber i går bra.
Utdanning må lønne seg
Akademikerne mener utdanning må lønne seg. Norge er et av landene i OECD med lavest lønnsforskjeller mellom dem med høyere utdanning og dem uten. I staten er forskjellen litt i overkant av 110 000 kroner i året. Det vil si at det lønner seg mindre å ta høyere utdanning her enn i mange andre land.
— Å ta en lang utdanning er ikke bare en investering i egen karriere, men også å ta samfunnsansvar – ved å utnytte sine evner til samfunnets beste, sier Lise Lyngsnes Randeberg leder i Akademikerne
Den utdanningen og kunnskapen hver enkelt skaffer seg ved å legge ned flere år i studier og ta opp lån, tilfører arbeidslivet arbeidstakere som bidrar til innovasjon og økt produktivitet.
— Det er norsk arbeidsliv helt avhengig av. Og derfor bør også høyere utdanning lønne seg mer enn det gjør i dag, sier Randeberg.
Les mindretallsmerknaden her: Akademikernes mindretallsmerknad til frontfagsmodellutvalgets rapport – Samfunnsøkonomene (samfunnsokonomene.no)